حی علی الجهاد

(وَیَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ )

حی علی الجهاد

(وَیَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ )

معمای افغانستان روی میز اوباما

سنی نیوز: بودجه های سرسام آوری نیز تا به حال برای پیشبرد امور عمرانی، توسعه منابع انسانی، ارتقای سطح آموزش، تقویت دولت افغانستان به رهبری حامد کرزی و مستحکم کردن پایگاه نظامی امریکا در افغانستان اختصاص یافته است. علاوه بر موارد گفته شده، ۴۲ کشور سربازان خود را به نیروهای امریکایی ملحق کرده اند تا مقاومت مردمی در افغانستان سرکوب شوند. از طرفی شش آژانس اطلاعاتی قدرتمند دست به دست یکدیگر داده اند تا مقاومت مردم افغان را کاهش دهند و به فعالیت های براندازی و سرنگونی شبه نظامیان بپردازند. امریکا هم اکنون ماهانه بالغ بر یک میلیارد دلار در افغانستان هزینه می کند. دو جنگ افغانستان و عراق بدهی های بین المللی امریکا را به مرز ۱۰ تریلیون دلار رسانده است...

سنی نیوز: بودجه های سرسام آوری نیز تا به حال برای پیشبرد امور عمرانی، توسعه منابع انسانی، ارتقای سطح آموزش، تقویت دولت افغانستان به رهبری حامد کرزی و مستحکم کردن پایگاه نظامی امریکا در افغانستان اختصاص یافته است. علاوه بر موارد گفته شده، ۴۲ کشور سربازان خود را به نیروهای امریکایی ملحق کرده اند تا مقاومت مردمی در افغانستان سرکوب شوند. از طرفی شش آژانس اطلاعاتی قدرتمند دست به دست یکدیگر داده اند تا مقاومت مردم افغان را کاهش دهند و به فعالیت های براندازی و سرنگونی شبه نظامیان بپردازند. امریکا هم اکنون ماهانه بالغ بر یک میلیارد دلار در افغانستان هزینه می کند. دو جنگ افغانستان و عراق بدهی های بین المللی امریکا را به مرز ۱۰ تریلیون دلار رسانده است. در افغانستان نیروهای ناتو و امریکا تاکنون ۱۱۰۰ سرباز خود را از دست داده اند که سهم امریکا ۷۳۰ سرباز است. به رغم اقدامات صورت گرفته برای ایجاد ثبات و رفاه اقتصادی در افغانستان، نتایج حاصل بسیار دورتر از حد مطلوب است. یک دلیل این مساله می تواند تخریب طولانی مدت افغانستان در زمان حمله شوروی سابق به این کشور و درگیری های داخلی خانمان سوز در افغانستان باشد که از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ ادامه داشت. از سال ۱۹۹۶ نیز همزمان با روی کار آمدن حکومت طالبان، امریکا تحریم های بی رحمانه یی را علیه این کشور اعمال کرد.

نیروهای اشغالگر افغانستان نه تنها به این نتیجه رسیده اند که تاثیری در جلوگیری از شبه نظامی گری نداشته اند، بلکه در حال حاضر در جایگاهی برای رسیدن به پیروزی نیز نیستند. نه تنها شبه نظامی گری در سطح وسیعی در افغانستان گسترش پیدا کرده، بلکه شبه نظامیان در بسیاری از نقاط از اندونزی گرفته تا قزاقستان، مراکش و ترکیه فعال هستند. حتی در امریکا و اروپا، استخدام افراد در القاعده افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر، آغاز جنگ علیه تروریسم تاثیر منفی بر پیکره اقتصاد امریکا وارد کرده است؛ تا جایی که هم اکنون برخی از بانک های اصلی امریکا اعلام ورشکستگی کرده اند.

همچنین وارد آمدن آسیب های فراوان به غیرنظامیان بی گناه در افغانستان، یکی از مهم ترین عوامل برانگیخته شدن عرق ضدامریکایی و ایجاد احساس همدردی با مجاهدین بوده است. حتی مراسم تشییع و ازدواج در افغانستان از جانب نیروهای امریکایی مورد بمباران قرار گرفته است. یک خلبان امریکایی در صورتی که یک یا دو شبه نظامی به همراه ۵۰ تا ۶۰ غیرنظامی بی گناه کشته شوند، ماموریت خود را تمام شده می داند. مردم افغانستان که زمانی از نیروهای طالبان متمایز بودند، در حال حاضر در اجتماع های پرجمعیت در کنار نیروهای طالبان زندگی می کنند. این مردمان زمانی که امریکایی ها با بی رحمی تمام و بدون هیچ ملاحظه یی غیرنظامیان را به خاک و خون می کشیدند، شاهد جنبه تاریک آنها (امریکایی ها) بوده اند.

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا، قول داده است مبارزاتی علیه افراطی گری (البته از دید خود ایشان) را افزایش دهد و استراتژی جدید امریکا نیز برای شکست شبه نظامیان در افغانستان و پاکستان در دست اجرا است. اگرچه امریکا قصد دارد شمار سربازان خود را در افغانستان افزایش دهد و ۳۰ هزار تن از سربازان حاضر در عراق را به افغانستان منتقل کند، اما ناتو نسبت به خروج نیروهای خود ابراز تمایل کرده و دیگر علاقه یی ندارد نیروهایش را در افغانستان نگه دارد.

با توجه به مطالب ذکرشده، در صورت ادامه سیاست های دولت بوش در افغانستان، امریکا هرگز نمی تواند به پیروزی در این کشور دست یابد. دولت جدید اوباما نیز باید روش های جدیدی را که بر پایه صداقت در تبیین اهداف باشد، در پی گیرد و در غیر این صورت امریکا به سرنوشت شوروی سابق در افغانستان گرفتار خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد